Hoe deed Red Bull het in Japan?
Geplaatst op november 9, 2019 door RedactieIn het weekend van 13 oktober was het weer tijd voor de GP op het mooie suzuka in Japan, thuisland van Honda. De door Honda aangedreven teams en Honda zelf waren vastberaden om op Suzuka een goed resultaat neer te zetten. De meeste hadden redelijk nieuwe PU’s in hun auto zitten die waarschijnlijk tijdens de race flink opgevoerd zouden worden. De Japanners zijn een zeer trots volk en zijn ook zeer trots op de geschiedenis van het merk Honda, een mooie gelegenheid voor Max Verstappen om zijn heldenstatus in Japan nog maar eens op te krikken.
Maar twee vrije trainingen
Op de donderdag voor de vrije trainingen werd al bekend gemaakt dat er maar 2 van de drie vrije trainingen verreden zou worden tijdens dit weekend, dit had te maken met de typhoon Hagibis. Ook de kwalificatie zou van zaterdag naar de zondag verzet worden, met de race een paar uur later. De teams hadden dus veel minder tijd om data te verzamelen en afstellingen te testen, waardoor de eerste vrije training gelijk een stuk belangrijker was en dat was ook te zien. Japan was al jaren het gebied van Mercedes, sinds de hybride periode ingang in 2014 had Mercedes alle wedstrijden in Japan gewonnen. Dit was in de eerste trainingen gelijk te zien, Beide Mercedessen waren ongeveer een seconde sneller dan de concurrenten, ook tijdens de tweede vrije training waren ze de snelste alhoewel Verstappen er hier 2 & 3 tienden achter op de derde plek eindigde.
Ferrari verrast weer
Tijdens de kwalificatie, die dus een paar uur voor de race werd gereden, bleek maar weer eens hoeveel vermogen de Ferrari’s hebben. Waar de Mercedessen tijdens de vrije trainingen duidelijk de snelste waren zette Ferrari de motoren weer vol open. In Q1 was het Leclerc die de snelste was, alhoewel dit niet veel hoeft te vertellen aangezien beide Mercedessen in Q2 weer ruim de snelste waren. In Q3 zag je gelijk weer hoeveel sneller de Ferrari’s op rechte stukken zijn, Vettel pakte de pole position met Leclerc op twee tienden achter hem. Bottas zat vijf honderdste achter Leclerc en Hamilton zat daar weer 9 duizendste achter. Het was een teleurstellende kwalificatie voor beide Red Bulls die een nagenoeg identieke tijd reden, Verstappen werd vijfde en Albon werd zesde op 8 tienden achterstand.
De race duurde niet lang voor Verstappen
Hoewel Verstappen op de vijfde plaats moest starten werd er wel verwacht dat hij nog mee kon strijden voor een podiumplek, aangezien de race pace tijdens de vrije trainingen prima was. Helaas was dit na de eerste bocht al niet meer mogelijk, Verstappen had vanaf p5 misschien wel de beste start van het seizoen en haalde gelijk Hamilton en Leclerc in en lag derde toen hij aan de buitenkant van Leclerc de eerste bocht in ging, Doordat Leclerc downforce verloor door vuile lucht kreeg hij onderstuur en reed hij vol op Verstappen in die daarom van de baan ging, hij kon nog wel doorrijden maar hij had veel schade aan zijn auto waardoor hij een kwart van de downforce verloor. Verstappen reed nog een aantal ronden door maar omdat hij zoveel schade had besloten ze om hem na een kwart race naar binnen te halen. De race werd gewonnen door Bottas die met een geweldige start de leiding pakte en deze niet meer af gaf. Vettel werd tweede en Hamilton derde die lange tijd aan de staart van vettel zat. Dit betekende ook dat Mercedes voor het zesde jaar op rij wereldkampioen bij de constructeurs werd. Leclerc kreeg uiteindelijk nog 15 seconden straf, vijf voor de crash met Verstappen en 10 omdat hij na die crash een aantal ronden met een beschadigde voorvleugel reed. Een stuk van die voorvleugel vloog uiteindelijk van zijn auto af en raakte de spiegel van de Mercedes van Hamilton die vlak achter hem reed, door de hoge snelheid brak de spiegel gelijk van de auto af. Albon behaalde zijn hoogste notering, namelijk vierde op bijna een minuut achter Bottas. Erg teleurstellend voor Red Bull, Honda en alle Japanse fans. De hoop werd gelegd op de volgende GP die in Mexico zou plaatsvinden, Verstappen had hier de laatste twee jaar gewonnen. Of hij dat ook een derde keer kan lees je op gptoday.net.